Gornje i Donje Zaostro

GPS

Ako vam je potrebna fizički jaka brdska ruta a da ne mora da se do nje dolazi poslije dugotrajnog pedalanja po ravnom, onda je ovaj naš današnji krug po Zaostru baš ono što tražite. Jak uspon kreće odmah od Beransela i traje sve do Gornjeg Zaostra, do kojeg nas vodi pristojan asfaltni put. Ako izuzmemo prolazak pored divlje gradske deponije Vasove vode (3,6km od Cvjetnog parka), i još par deponijica 200m naprijed, priroda kroz koju prolazimo je očaravajuća – u prvom dijelu uspona nas prati žubor Lučke rijeke, a onda nas dočekuje lijep vidik na dolinu Lima.

Postoji par odvajanja puteva (StraneLukePiperi, sve ulijevo i Nišavići udesno), međutim glavna raskršća su dobro obilježena. Uostalom promašaja i zabune u ovom dijelu i ne može biti – samo se držite asfalta.

Na 7km stižemo do prvih kuća u selu, na 8km je simpatična crkvica (foto), a oko pola km od nje je i početak makadama.

Kada se stigne na 9.5km postoji bitna raskrsnica – put ulijevo i uzbrdo ide za Seoce, a mi vozimo udesno nizbrdicom dalje prema Donjem Zaostru. Na 10km je još jedno bitno raskršće – bolji krak puta koji skreće udesno vodi nas samo do obližnjih kuća, a lošiji nastavak, jakom strminom,  je smjer kuda nastavljamo.

Od tog trenutka makadam postaje jako loš, prepun velikog oštrog kamenja i šodera, i tih pet serpentina koje nas spuštaju u Donje Zaostro, sigurno će vam prouzrokovati bol u rukama od neprekidnog stezanja kočnica. Budite obazrivi i prilagodite brzinu lošem terenu. Kada stignemo u Donje Zaostro, na 12km skrećemo oštro ulijevo (put pravo ide do obližnjih kuća) a oko 700m dalje je raskrsnica gdje treba donijeti odluku – da li se vratiti u Berane magistralnim putem (skretanje udesno) ili, što je naša topla preporuka, poći lijevo kroz samo selo i voziti se dalje starim putem preko litica koje se visoko izdižu iznad magistrale i rijeke Lim.

Sa te trase imaćete lijep pogled na manastir Uroševica, koji se nalazi sa lijeve strane preko puta Lima, a nešto kasnije, na istoj strani Lima, i na manastir Šudikova.

Na vrhu litice (14.5km) nalazi se spomenik kralju Aleksandru Karađorđeviću, podignut 1929. godine, kao znak zahvalnosti naroda Vasojevića za izgradnju brojnih građevina, kao što su put Peć–Čakor– Andrijevica, škola u Trepči, Dom trezvenosti – danas zgrada Polimskog muzeja u Beranama i put Berane – Bijelo Polje.

Sa tog mjesta je fenomenalan pogled na Tifransku klisuru i na rijeku Lim, zato obavezno zastanite i prepustite se uživanju. Samo budite jako obazrivi jer odmah iza spomenika, kada se spusti niz par stepenika, litica se vertikalno obrušava u ponor i svaki pogrešan korak može biti koban (foto).

Što se tiče kvaliteta puta u ovom dijelu rute on je jako loš, skroz neodržavan i zaboravljen, sa mnogo malih i velikih stijena koje su se usred odrona rasule na sve strane.

Od spomenika slijedi kratkotrajni spust na čijem kraju (16.3km) se uključujemo na magistralu a odatle je već sve poznato.

Karakteristike rute
Start: 13:50h
Vozili: Miki Vučeljić i Jovan Nikolić
Kilometraža: 22km
Ukupan uspon: 750m
Najniža tačka: 670m
Najviša tačka: 1050m
Trajanje sa pauzama: 2:30h
Itinerer: Berane – Beranselo – Gornje Zaostro – Donje Zaostro – spomenik kralju Aleksandru – Beranselo – Berane