Prvi bicikl u Crnoj Gori

Biciklizam u Crnoj Gori počinje dolaskom prvog bicikla, krajem devetnaestog vijeka.

Prvo biciklo u Crnu Goru, u Nikšić, davne 1899. godine, donio je Ljubo Petrović Njegoš, sin Vojvode Šaka, koji je učio diplomatsku školu u Parizu. Za mali grad, od nekoliko hiljada stanovnika, biciklo je predstavljalo atrakciju. Sa čuđenjem su Nikšićani gledali biciklo, nazivajući ga ‘gvozdeni konj’. Biciklo je proizvedeno u Austriji 15. janura 1895. godine. Fabrika koja je proizvodila bicikla nalazila se u Gracu. Biciklo je marke DURKOP što u prevodu znači tvrda glava. Da je tada bilo teško doći do rezervnog dijela za biciklo i servisa pokazuju pisma iz 1901. godine i iz 1904. godine, kojima se Ljubo obraćao fabrici koja je proizvela biciklo.

Biciklo

Po Ljubovim pismima, upućenim fabrici, zaključujemo da je na biciklu prvi kvar bio na lančanicima. Od velike upotrebe potrošili su se, pa je on pismom tražio da mu pošalju drugi lančanik. I dan danas na biciklu se nalazi taj ‘novi’ lančanik. Da je jedinstven pokazuje lanac koji se nalazi na biciklu, a koji odgovara zbog svoje debljine samo ovom lančaniku. Prednja vila (viljuška) na biciklu zbog gravure, koji se na njoj nalazi, ima posebnu vrijednost. Široko sedlo sa jakim amortizerima, čelični ram, kvalitetni djelovi od nerđajučeg čelika pokazuju da je proivođač imao namjeru da predstavi biciklo kao udobno prevozno sredstvo. Biciklo se i danas može vidjeti u Nikšiću, kako se vozi njemu dobro znanim putevima.

Biciklo koje je ostalo u familiji Petrović renovirao je Branko Cerović iz biciklističkog kluba Perun.

To je prvo biciklo u Crnoj Gori a na neki način je i preteča ekstremnih sportova u Crnoj Gori jer je princ Mirko Petrović, sin Kralja Nikole vozio to biciklo po ogradi Carevog mosta koja je široka 50 cm a visoka gotovo 20 metara.

U to vrijeme je bila potrebna dozvola za vožnju bicikla što potvrđuje i Ljubova saobraćajna knjižica iz 1933. godine.

Saobracajna-knjizica

Izvor:
www.novineniksica.me

Ostavite komentar